Meny
Harrys satsar framåt med ny inköps- och sortimentansvarig – ska öka lönsamheten och stärka relationer

Trots pandemin och alla restriktioner som ställer till det för en hel restaurangbransch väljer Harrys att satsa framåt. Nu rekryterar krogkedjan Annika Lönn som ny inköps- och sortimentansvarig för att öka lönsamheten, tydliggöra konceptet och trygga relationerna med både franchisetagare och leverantörer. Annika kommer närmast från Stena Line där hon innehaft olika befattningar, nyligen i en liknande roll som den Harrys rekryterat till.

Harrys primära uppdrag som kedja är att förhandla fram konkurrenskraftiga inköpsavtal till gagn för franchisetagarna. Målbilden framåt är att vara krögarens förstahandsval och med en inköpsansvarig skapas en naturlig brygga mellan huvudkontoret och restaurangköken. Att Annika Lönn var rätt person för jobbet rådde det aldrig något tvivel om.

– Med Annika får vi en väldigt komplett medarbetare och ett starkt tillskott till Harrys-familjen som kan tillgodose våra behov här och nu. Vårt långsiktiga mål är att alla restauranger ska gynnas av gemensamma avtal och centrala inköp och i den utvecklingen blir hon navet. Det känns väldigt positivt, säger Helena Ahldén, VD på Harrys.

Ett bollplank med fokus på lönsamhet

Annika Lönn är utbildad kock och har jobbat både inom restaurang, offentlig sektor och som köksmästare på Tysklandsfärjorna. Det var inom Stena Line hon fick chansen att gå över till inköpssidan när koncernen gjorde en storsatsning på enhetliga restaurangkoncept och gemensamma menyer. I sin nya roll som inköps- och sortimentansvarig på Harrys ser hon en liknande resa framför sig.

– Det känns jätteroligt att vara på plats. Jag känner ett starkt driv inom Harrys, det är en liten och slimmad organisation där få uträttar mycket. Utöver att utveckla menyer och förhandla fram bra priser åt våra franchisetagare ser jag mig som ett bollplank som kan stötta vid inköpsfrågor men också bidra till att förverkliga lokala idéer med bibehållen ekonomi, säger Annika Lönn.

En satsning som stärker Harrys som brasseri med svenska rötter

Med bara ett par veckor på plats på huvudkontoret i Göteborg handlar det nu främst om att sätta sig in i organisationen.

– Det var längesedan jag var ny på jobbet. Det jag ser fram emot mest nu är att få komma nära verksamheten och få möjlighet att utveckla Harrys som brasseri med svenska rötter och påverka vad som faktiskt hamnar på tallriken. Jag ser till exempel en stor potential att öka antalet veganska och vegetariska alternativ som är en trend här för att stanna, säger Annika Lönn.

2020 var ett annorlunda år för Harrys där moderbolaget genomgick allt från VD-byte till rekonstruktion. Nu är man på fötter och blickar framåt med stark framtidstro.

– Harrys har funnits sedan 1993. Vi har tagit oss igenom 90-talskrisen, finanskrisen 2008 och nu arbetar vi hårt för att ta oss an den kris som pandemin innebär. Rekryteringen av en inköps- och sortimentsansvarig är en av de satsningar som görs för att skapa en plattform där menyarbetet kan utvecklas i nära samarbete med våra duktiga krögare. I den satsningen ingår också ett ökat fokus på hållbarhet och frågor som svinn, miljö och hälsa. Trots pandemin som drabbar vårt samhälle hårt och de uteblivna stöd som regeringen utlovat till besöksnäringen tror jag på Harrys inför framtiden, avslutar Helena Ahldén.

För mer information, kontakta Helena Ahldén, VD på Harrys Pubar AB, tel. 0733-98 35 56.